Monday, July 4, 2011

~~MARA oh MARA~~

Hari ni aku berkemas2 sikit.. (sbb jiwa ku sasak melihat meja ku mcm tongkang pecah).smbil mengemas2...TERjumpa notis 14hari dr MARA... fuh..ni  yg menguji kesabaran ku dulu. 

Alkisah nya bermula begini ....jeng...jeng...jeng...

Aku abis belajar thn 2006...oleh krn aku ni org yg cukup risau klu BERHUTANG jadik ngn baiknye aku telah mengutus surat cinta kpd MARA memaklumkan yg diri ku ni masih belum kerja (siap berjanji lagik tu..akn membyr terus ansuran jika telah bekerja..hint2 lambat membayar lah ni).
Alhamdulilah.. di pertengahan 2006 aku dpt kerja ... aku mendpt kerja yg bernama GAH walhal keje kerani (wakakak), nak tau.. ‘Pegawai Pembangunan Koperasi’ (hebatkn namanya)tp alhmdulilh aku tidak menganggur lama...kerani pn ku belasah jua.. wlupn gaji ku tidak seberapa.. bila terima gaji pertama... MARA lah ku byr lebih dulu..
Pada thn 2007 Alhamdulilah yg tidak terhingga... bila aku ditawarkn keje d agensi kerajaan sbg pegawai IT, bermula keje ni aku pn dh byr bln2an MARA rm100 sebln..kdg2 klu lebih aku byr lebih.. dan pembayaran aku ni berterusan tanpa miss.. Mara ada mengirimkn surat cinta bgtau aku diberikan pengurangan bedasarkn kpd result... dr 44k tinggal 11k..alhmdulilah..

Bln Ogos, 2009... aku terima surat cinta drpd MARA..membuat kan mata ku terbuka beso.. biar betul MARA ni... dorg suh aku menjelaskn pinjaman sbyk rm8K++ giler..mana nk cekau wet..surat cinta tu bebaur ugutan klu aku tidak langsaikan aku akn d bwa ke mahkamah... org kurang jahat ni bila d dgr mau kena bwa ke mahkamah..mula sudh takut..kahkah...
Yg membuatkn aku TIDAK puas hati layanan dorg.. kita sama2 org gomen.. mcm ni kah melayan org awam..  Kebengangan terlampau ;

a)    A)  Di laman web tertera no org yg bole dihubungi.. tp Ya ALLAH..susah nya hdk diangkat...aku menunggu smpi ‘ringing’ yg terakhir... pn xdiangkat.. bila di angkat aku akan di pass ke sana sini..akhirnya perbualan tu terhenti tanpa disambut.

b)     B) Akhirnya aku menghantar mail.. 2hri lps tu berjawap..aku mmg maklumkan soal panggilan yg susah sgt nk dijawap..dan pegawai tersebut memberikn direct nombor..

c)      C) Panggilan ni pn susah sgt dijawap..bila di jwp..adui...intonasi suara tu mcm nk tak nak jak menjawap...tp memandangkn tempoh 14HARI kian dekat aku Tanya lah jugak.. Aku pn bgtau lah yg aku ni terima surat...aku bgtau gak yg aku ni tak prh miss membyr..aku bgtau gak klu nk bayar lum sum RM8k++ mmg aku tak mampu (baru 2thn keje beb...merangkak lagik beb..keta pn tarak masa tu)korg tau tak dia jwp apa... ‘ada dpt tak jadual pembyran’ aku pn menjawap takder... “awak tak byr ikut jadual” “mcm mana mau byr ikut jadual klu tidak dpt”  betui wei...aku mau dpt brp baki byran pn aku susah mau dpt apa lagik jadual. Dia ngn intonasi yg angkuh ‘awk kena byr RM1600+..’ ‘tapi’ (aku mau menjawap kena potong ckp ku na.. “takder2 kena byr abis klu tak awk kena masuk mahkamah’ masa tu ingin jak teriaki.. mare woo bkn aku xbyr...

Selesai berborak yg penuh ‘mesra’ ..aku pn beborak ngn sorg staf yg mmg pemegang loan MARA, aku menceritakn perbualan ku yg membengangkn ... tau tak dia ckp apo ‘biar betul maz, akak ni sudh dekat 15thn membyr rm100 nda prh ikut jadual pn dan nda prh pn d panggil masuk mahkamah... SEE... mcm mana dorg wat keje ni...bengang ku yg sdikit pd masa tu jadik menggunung...

Untk pengetahuan korang notis 14 hari drpd MARA ni ada juga hadith yg berbunyi  : Sabda Rasulullah SAW, jiwa seorang mukmin tergantung dengan hutangnya sehinggalah dia menjelaskn hutangnya (Riwayat At-Tarmizi).. Hadith tu ok.. Cuma kerja dorg pn kena OK lah juga..  semua kena sama rata msti d ambil tindakan..tgk2 lah klu org tu xprh byr tu lah yg patut kena 14HARI notis ni org yg tak prh miss byr bole diberikan notis 14HARI bkn kan ada notis peringatan kah?? Klu org bertanya tu jawap lah dgn ceria..wlupn nda nampak mua tp intonasi tu kena lah ceria2 sikit..dgr lah dulu jgn main pintas... bkn suma org mampu byr sekaligus wlupn Cuma rm1600++k..





No comments:

Post a Comment