Thursday, March 24, 2011

Ari KU yg SibUk

Semlm aku diserang demam...aduh siap mengegel2...tak reti nk pakai selimut dh selubung masa tdo...ni pn masih kurang sihat tp still 'ok', masih mampu membuat kerja...dn aku sungguh malas nk berMC mengenangkan keje ku akn menimbun bila dh msuk keje smula.. Aku tertanya2 apakah sbb kejutan cuaca tu menyebabkn aku menjadik demam...huhu ..

Imbas semula...kalmarin aku mmg cukup BZ.. kena siapkn KPI jabatan, then kena masuk meeting tuk closing system mega..konon nya 1 di dunia.. dn aku berbangga dgn nya..selps 1 jam meeting kami bergegas ke kilang yg bkn shja menerima hasil laut bahkan memproses hingga menjadik 1 produk yg akn d eksport ke US,UK...Aus..Jepun.. smpi jer d sna kami dihidangkan dgn mknn hasil drpd produk yg dihasilkn olh kilang mereka.. popia beperisa tuna, nauget ikan merlin dan tuna, ikan besalut tepung dan udang bersalut tepung pergh sedappp bila d mkn panas.. cuma 1 jer yg membuat aku rimas d awal2 aku smpi d kwsn tu... kwsn tu berbau IKAN.. huhu tp susah gak erk dh nama nyer kilang memproses mknn laut klu bau wangi lagik aku pelik..aku rasa idung2 pkrja d sna pn dh imun dgn bau2 hanyir sebgini... huhu ni lah 1st time aku mkn ikan merlin..sedap.. ptut lh kaya dgn omega-3..slps borak2 dh kenyang suma..kami di bwh melawat kilang yg terlibat dgn sistem tersebut. kami diberikan sorg satu baju khas yg siap ada topi ada mask..ada baju dn 1 kasut but ala2 pua chu kang tu...bayangkn lah diriku yg berbaju kurung ni...betapa lah kelaka nyer rupanya..dh la baju berkaler kuning ku rasa mcm org digi lak rasa nyer... tp dh bos ku kata pengalaman..ku sarung gak lah...

smbil tu mmg aku ngn penny dh tergelak2 mengenakn baju ..ku rasa mcm komunis pn ada gak wakakaka.. dh siap suma kami d bwa msuk ke kilang pemprosesan...mula2 kami kena melalui kolam cetek yg mengandungi clorok ku rasa.. patut lah kena pakai kasut pua chu kang ni..tpksa lah ku angkat tinggi2 kain ku ni..ada lorng n ku tgk mmg d sediakn tandas..dn tempat solat..mmg bersih..then slps melepsi lorong tu lagi sekali kami kena melalui 1 kolam cetek tp kali ni aku tercium bau dettol lak..aduh ketat gak..oh ya sblm ku terlupa sblm masuk ke kolam ke dua kami kena mencuci tangan dan aku ngn penny tercari2 mana nk kuarkan air..biar btul xder pilinya..wakaka rupanya button pili kat bwh..kena injak ngn kaki jer.. pegawai kilang tu bgtau tujuan nyer ada lah memastikn kakitangan tidak memegang apa2 lagik slps memasuki kawasan pemprosesan. kawasan dlm kilang tu mmg cukup bersih...semua kakitangan nyer mengenakan baju sperti kami..di tunjukkn cara dorg memproses hasil laut tu..mcm mana dorg menyimpannya.. pergh mmg bersih wa ckp lu..

slps dr sna...kami d bwk la tempat penyejukkn dorg... aku rsa d sni lah penyebabnyer aku demam..(Chewah). Tempat ini bole ku ibaratkan peti ais bersaiz besar..mula2 masuk mmg tak rasa apa2 tetiba..nampak wap naik dn terasa kesejukknnya.. tanya ngn kakitangan yg bertugas brp suhu dlm bilik ni..dia kata 0c ˚ erk... mcm kat oversea dh ni.. bilik sblh lak dia kata -20c˚ adei kutub dh tu.. suhu yg terlalu sejuk tu aku kuar dr bilik tu..tp mslh nyer kat luar panas sgt lak.. dh tu dorg nk tunjuk cra sistem tu leh detact mknn tu halal or tak..menyebabkn aku kena masuk smula ke dlm bilik yg teramat sjuk tu...kuar masuk...sejuk panas..aku rasa tu lah yg menyebabkn aku dmm tu gangguan suhu (wakakakaka kalah doc ni).

slps dr sna kami masuk ke opis smula..borak2... dn bru lah ku tau pgwai yg bgitu teror menerangkan ttg sistem ni kalah lak org develop... sbnr nyer alergik ikan wakakakak tergelak aku dgr.,..dia kata sian dia...dia keje ngn ikan tp dia xleh nk mkn ....dan bru aku tau UK sbnr nyer klu nk eksport kat dorg ...produk halal tu lah yg dorg suka.. dia kata ada 4 hypermall yg ada d UK dimiliki olh org Msia...pergh kaya tu... 

Berakhir nyer sesi lawatan...dan masuk opis pn lunch time dh nk abis..alahai....

No comments:

Post a Comment