Monday, March 21, 2011

Pasti Sakura Mengorak Kelopak

Hri ni hujan dgn lebatnya..dn aku smpi ke opis agk sikit lewat dr biasa.. 


Bila jepun di landa tsunami...dan gempa... membuatkn aku teringt zaman aku form 6 dulu, msa tu ada sorg cikgu yg terkenal dgn kegarangannya dan info dr senior dia ni suka membaling paper projek masuk ke dlm tong smpah atau membaling keluar paper projek tu klu dia tak berpuas hti dgn kerja tu (>.< lupa plak nama cikgu tu apa). alkisahnya..olh krn bdk form 6 bwh wajib buat paper tu dn aku lak kena wat kebudayaan jepun perghhh bygkn masa thn2 tu mana lah internet popular lagik...mmg perpustakaan skolah jadik mangsa.. tp aku bersykur terjumpa 1 novel 'Sakura Mengorak Kelopak'  penulis nya Arena Wati..novel ni lah penyelamat ku.. bg sapa2 yg mau tau life jpn mcm mana... try lah bca novell ni...tp skrg nvl ni telah d ulang cetak dn diberikan cover yg cantik mcm pic sblh tu lah.. dulu yg masih aku ingt cover cuma kaler putih n ada pokok sakura..di dlm buku ni menceritakn bagaiman ketabahan sorg ppuan brnama micihko yg cuba lari keketatan budaya jpn...di sna bru aku paham budaya jpn tu mcm mana.. mmg buku ni btul2 membantu aku menghasilkn sebuah paper projek yg dpt A++ drpd cikgu tu pergh.. smpi dia sdiri ckp ngn aku..aku lah org 1st dpt A dri dia.. (kembang lubang idung ku jap).

Napa tetiba aku cerita sal paper projek ku ni...sbb nya aku tgk smkin ramai org menyebarkan video yg menunjukkn org jpn menangkap ikan lumba2 dan org mula mengutuk2 betapa kejamnya mereka... T.T sedih aku..dorg tgh menghadap musibah dan laut dh menghukum dorg..perlukh kita menyebarkan ni suma.. kita menunding dorg kejam tp ramai dr kita yg menelan suhsi yg d mna pembuatan suhsi tu pn memerlukn ikan tu disiat2 hidup memastikn kesegaran ikan tu.. mmg btul dorg mgkin silap membunuh ikan yg comel tu. dolphin tp klu dorg membunuh ikn Yu mgkin lain pandangan kita kan.. mgkin mnganggap tu tidak kejam.. aku bkn lah menyokong pembunuhan sebgini ((sapa lah yg tidak suka dgn dolphin) tp kita kena phm betapa kuatnya kepercayaan mereka di dlm pemknan ..betapa pcya nya mereka bahawa pemakanan sebgitu boleh memanjangkn umur dorg... dn mmg terbukti ...

"Berdasarkan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), jangka hayat wanita dan lelaki Jepun adalah 86 serta 79 tahun berbanding warga Amerika, 80 tahun (wanita) dan 75 tahun (lelaki).

Selain itu, masyarakat Jepun mencatatkan kadar obesiti paling rendah di kalangan negara maju iaitu kira-kira tiga peratus berbanding 11 peratus untuk Perancis dan 32 peratus Amerika
."

Rajin2 lah tgk news...terutama dr cnn tu...tau tak.. wartawan yg mengendalikn berita bencana  dunia merasakn sungguh TERKEJUT... dia sudh p merata di seluruh dunia yg mengalami bencana alam mcm di acheh.. tp dia di jpn dia sungguh terkejut di dlm keadaan yg panik mcm tu pn dorg masih berdisiplin, bila di arahkn berkumpul mereka akn terus berkumpul...dn bila bantuan dtg dorg tak kn berebut2 tp akn terus beratur dn bila bantuan tu keabisan dorg tak bergado tp terus menunggu..bila di tnya olh wartawan tu rata2 ramai tidak menangis..meraung sprti di tempat lain.. dan aku prh terbca di salah 1 newpaper dorg terkejut kawasna yg di landa tsunami tu sunyi sepi tidak menjadik kebiasaan di tempat lain jika selps berlaku tsunami dorg akn kluar dn mencari brg2 bhrga tp tidak d jepun..dorg lbih selesa duk d rumah atau d tempat yg diarahkn mereka berkumpul.

Aku prcya...bebrp thn lagik...tempat yg musnah kini pasti akn membangun dn pastinya ada teknologi yg akn dorg cipta tuk memastikn perkara sgini tidak berulang lagik.. doakn lah rakyat jepun..mudhan kesan ridasi nuklear tidak menular..jgn lah kita menunding jari krn kekejaman mereka..sesungguhnya mereka telah dihukum olh alam..


No comments:

Post a Comment