Sunday, March 13, 2011

HujUng MinGGu PenUh Warna

Hari ni jalan raya lengang giler...baring2 pn bole..dan aku pn menapuk dahi ku yg tak brp luas..adei cuti sekolah da..patut lah..ptut la ari ni aku tak mendgr adik ku menyanyi di toilet..huhu..15minit sudh smpi ke opis..alhmdulilah..selamat sampai.

Hujung Minggu – Sedih,Penat,Happy..
Sedih sbb di sebelah timur sna telah berlaku bencana, becana dahsyat yg telah meragut nyawa beratus2 org. Jepun Negara maju yg telah dilanda tsunami dan gempa bumi berskala besar..memusnahkan beberapa buah negeri dorg.. T.T apa lah dpt diberikn selain doa semoga dorg tabah. Cuma...ada beberapa isu yg timbul seperti isu berita harian yang menyiarkn gmbr karikatur yg dianggap kurang sensitive di dalam ruang ‘Ragam’ , gmbr tsunami dan ultraman berlari ketakutan..kita memahami ada sindiran disebalik karikatur tu, pd pandangan ku pelukis Cuma scra simbolik mahu menunjukan bahawa sebesar mana pn kita..sekuat mana pn kita jika berdepan dgn bencana alam..kuasaNYA mengatasi segalanya..Cuma..masa nya agk kurang sesuai..bncana tersebut bru berlaku, dunia meliat seolah2 kita membuat ia seperti gurauan.. (sory lah masa dibuat internet tgh xder so xleh aku paste pic..pandai2 lah korg membayangkan). Isu ke 2 adalah psl fizz fairuz (pelakon Malaysia, tp sory lah erk..aku pn nda kenal sapa..bru jak kenal sbb d blog2 bz mengutuk2 ia), ni lagik sorg yg kureng sensitive nya.. mgkin klu tweet ni org ‘biasa’ mgkin ia nda menjdik isu n bualan hangat tp biasa bila ‘artis’ so mmg akn mnjdi sesuatu yg ‘panas’. C artis ni telah menTWEET bunyi nya ala2 begini ‘kemanakh ultramen,power ranger dan doremon bila jepun dilanda tsunami’, (aku pcya org jpn nda kn paham apa yg ditulisnya).tp sebgai sorg insane..sorg arits aku rasa statement sebgini hrus lah dielakkan..apa yg berlaku disna adalah musibah..kita yg jauh yg xbole membuat apa..xbole membantu..aku rasa bole lah membantu dgn memnunjukn sedikit simpati..kan..kan...aku berdoa2 mudah2an lah Negara kita Malaysia..terhindar dr bencana sebgini...amin..amin..

Penat+happy..
Penat berwindow shoping,konon2 nya mau cari sendal keje tp huhu...bila mencari bru lah ku menyedari sdikitnya pilihan yg ada d tmpt ku ni.. terutama yg bersaiz ala2 gebu kaki ku ni..huhu..bila ada yg berkenan..hrga pn sudh ok..tp SAIZZZZZZZZZZ nada ...huuuuhuuu sungguh frust..tp bila ada yg cantik..saiz p nada tp $$$ plak yg kureng bgus.. sbb nyer aku ni sungguh cpt ‘membuang kasut’ (bkn sbb ku kaya ah..), disebabkn ke’gebu’ann kaki ku, sandel ku selalu kena berjahit ..jadik agak merugikn klu membeli sendal yg berharga ‘lawa’ sbb aku nda kn bole memakai lama..
Sabtu malam, di rumah kzen ku ada majlis hari jadi kazen2 ku..kami berkumpul beramai2..ini lah peluang tuk bersma2 ..berjumpa..mengimbas kenangan lama.kahkah..ops..byk cerita tp nnti lah aku story ahh..ok aku smbg, dlm kul 10 mcm tu acara memotong kek pn bermula..acara suap menyuap kek (cait c boy malu2 plak..). dan yg paling haru, aku pn nda tau sapa yg memulakn acara mencalit kek.. haiz..aku yg asyik menapau kek pn jadik mangsa (uitttt...bkn aku yg bday)tp tu lah..aku tetap menjdi mangsa.. smpi kan c kecik erra pn mnjdik mangsa (ala2 la ciannya). Tp aku seronok...sbb kami sudh jarang berkumpul..klu ada pn Cuma berborak2 biasa tp mlm tu kamni bergembira bersama2.

Ok kita off topic jap psl my life..
My Kwn : He not my taste la..
Aku : Tp aku rasa dia sesuai sma ko
My Kwn : hurm..

Brp bln slps tu.....
 Aku tgk kwn ku hppy smcm...jeng..jeng... bila ku tnya.. 'btul apa yg ko ckp tu'..wakakaka...
Aku bukan lah pakar... tp senang jak, jika kita syg sesorg.. nda kira lah adik beradik...kakak..kzen...or kwn baik, cra kita memberikan pendapat bkn dr pandangan kasar saja...kita tnpa sedar akn memandang dan menilai org itu dgn pelbagai sudut dn kita akn berikan pendapat sbaik mgkin tuk kebaikan dorg.. btul kan..mcm tu lah hal dgn kwn ku ni... dia bkn lah sorg yg pemilih..cuma dia sorg takut perkara yg sma berulang..dia takut tuk kecewa ats alasan yg sma..sbb tu dia menolak dn menutup mata melihat kebaikan org yg minat dgnnya.. kita yg rapat kena lh menjdi mata kedua ... aku phm..dia bkn lh high taste org nya..tp krn takut dia menjadikkn ketidak serasian 'taste' tu dijadikn alasan tuk menguatkn ati menolak perasaan sukanya...

Aku bgtau dgn kwn ku, jika pn ia bkn taste mu, cubalh tuk mngenali dulu,lbih baik bljr mnerima org yg syg kita..dr mncri org yg kita suka. alhmdulilah..dia mendgr nasihat ku..







No comments:

Post a Comment