Tuesday, March 8, 2011

DiriKU...Jalanraya...Kereta

Hari ni ada kemalangan lagik d jln miramar... menjadi bualan hangat d tmpt ku bkrja..masing2 mula berpikir mcm mana kereta tu bole terhempas d sbrg longkang..huhu...kemalangan ini adalah kali ke 3 thn ini..pergh... aku sian sma rumah yg berdekatan tu sal terasa kurang selamat tuk tidur dgn nyenyak sal any time kereta boleh terbang menghempap rumah...palis2 na...

Kemalangan ini membuatkn aku terpanggil tuk berkongsi sikap2 'org2' di jalan raya...selama ini klu pn ada aku cuma mengetap bibir...membebel sorg2...tp aku pcya pengalaman aku ni bkn aku sorg yg mengalami.. sudh 3thn aku ada lesen dn selama ini lah bru aku memahami perasaan kwn...kzen ku..yg selama ini aku cuma menjadik penumpang... dulu klu kzen ku or kwn ku mengomel n bercmpur mnyumpah dgn perangai pejalan kaki or pemandu kereta aku selalu tersengih... nda pn akan ckp 'sabarrr' ...kwn ku prh ckp ngn aku 'dang...klu ko ada kereta nnti bru ku tau rasa mcm mana gegetan sma dorg ni...dorg ingt..dorg tu tulang besi urat dawai kali' dan sesungguhnya apa yg di kata kwn ku tu menjadi kenyataan. setelah tangan ku sdiri yg memegang stereng..bila kaki ku sdiri yg menginjak pedal bru lah ku rasa brp grm nya melihat cra pemanduan mereka yg aku rasa menyusahkan org lain..sesungguhnya dorg ni selalu lupa...masih ramai pemandu yg kurang cekap antaranya mcm aku ni lah... dorg xsedar kah tindakan dorg melulu tu akn memudaratkan pemandu yg tidak2 cekap ni.

perjalanan ku bermula seawal 6.30 pg, selalunya sebelum smpi area durian tunjong jln akan jam sbb ada 2 skolah pantai di depan... kita semua ni mmg mau smpi ke opis...mmg mau awal mnghntr anak ke skolah..tp perlukah kita tergesa2... situasi yg selalu aku nmpk, kereta sudh q panjang tp atas sikap 'ketidaksabaran' maka setiap kli ada peluang akn cuba menyelit ke depan..kdg2 aku membebel sorg2...'apa klass memintas sebuah kereta baik tarus ke dpn..' <> pikir lah semua org mahu cpt..tp sbr2 lah bah..di dpn tu sekolah..wlupn disediakn tempat loading di dlm kwn skolah tp ramai yg menghantar ni suka parking di tepi2 dn membiarkn pelajar menyeberang bersedirian..masalahnya sbb sikap tidak sabar ni lah akn menyebabkn masalah ... (pihak yg berwajib perlu melihat perkara ini,,tidak kah perlu menunggu ada nya kemalangan bru tindakan hendak di ambil)

Perjalanan ku lancar bila melepasi sekolah, kemudian bila memasuk jln batu arang..ah d sini keGEGETan tu ku bertambah .."SEJAK BILA JLN JADIK 3 LINE ANI".. bayangkan lah jln seblah kiri tu di ujudkn tuk memudhkn pengguna tuk menurunkn penumpang, memudhkn pengguna motosikal, memudhkn pengguna yg ingin terus ke airport... yg aku bengang tu, dorg mau cpt tp menyusahkan org, tnpa senyum kdg2...nda angkat tngan pn..tp terhegeh2 signal mintak laluan masuk... ayooo kwn... apa lah slh nya beratur...aku ingt n aku tabik spring sma sorg pemandu bas no 6 (nda plak ku perasan sapa), mcm biasa ari tu mmg akn ada org yg akn menggunakn jln sblh kiri tu tuk memintas...n aku terperanjat kenapa dorg ni terstuck nda bergerak,...mau msuk blik.. ko ingt pmndu lain mau bg peluang... rupa2nya... sebuah bas no 6 berhnti dn mnunggu penumpang... mau mare..tidk bole woo mmg betul tindakkn nya tu...dn aku pn tersnyum sdirian smbil mengomel..'padan muka'. hahaha..

Lagik satu masalah yg selalu aku hadapi...parking ketika ada event d pulau ku yg tercinta ini..selalu nya area tmpt ku bekerja ni lah yg akn menjadik mangsa utk di parking olh org awam...bkn lah 1 masalah yg bsr sbnr nya..bkn lah nya karit nya dangan..tp tolg lah pikir.. 'TAK SEMUA PEMANDU ITU CEKAP'.  dorg asal bole sumbat dorg sumbat tp menyusahkn org lain.. klu lah dorg ni tidak kisah calar...tp aku kisah... klu lah parking tu sudh penuh..jgn lah bah d sumbat..mgkin bg kamuorg yg cekap tu...mgkin bole lepas...apa lah kesannya pd yg kurang cekap ni..terkial2..

Adei kul lewat sudh.. ok lah mau mengundurkan diri dulu lah...kecewa..dgn keadaan bertmbh2 kecewa bila cuti xdiluluskn sbb aku akn menanggung tugas kwn ku T.T... tu lah ari tu d suh cuti nda mau..naaa kn nda bole sudh... huwwwaaaa.....

No comments:

Post a Comment