Thursday, March 10, 2011

BanJir + Senyum

Pagi yg hening...angin sepoi2 bahasa (chewah..)..sekali kak lia mengkhabarkan..bilik server telah digenangi air... HAAAHHHHHHHH... ah sudah..baru kalmarin aku melawat ke sna, dgn senyum lebar aku melihat progress bilik server tu...dgn dijanjikan semua mengikut masa yg ditetapkn.. tp... ini lah yg dikatakan ketentuan..kita manusia menjanjikan sesuatu yg nyata di pengamatan tp bila DIA menghendakkn 1 kejadian...maka terjadi lah ia.. 

Bergegas aku ke sna...dn bila ku smpi mulut ku ternganga...huhu...ini kurang bgus..melihat kan keadaan air yg bermula dr pintu masuk dan bila masuk ke bilik server...aku mengucap pnjng..aku mengandaikan air tersebut memenuhi ruangan bilik server ada di atas buku lali...dan bersyukur nya aku sbb lantai yg mengelakkn banjir telah siap di pasang, ups yg besar2 tu tidak terkena air... >.<



huhu..napa lah perkara ini berlaku d saat smua bos nada ...kan susah.. dah lah off topik utk banjir.. skrg aku nk story psl 'senyum'...


di FB ku mmg ada buat post psll snyum..tp kli ni kupas isu ni.. (mengetuk2 keyboard smbil tersnyum dlm ati terpikir..ada kah juga yg membca blog ku ni..muehehe nda pa asal terluah dr perasaan krg darah tinggi ku klu simpan dlm ati). Aku mau tanya... 'SUSAH KAH MAU SENYUM?'.. adakah klu kita senyum akan membuatkn urat2 muka terengang dan nda bole kemuka asal.. (klu mcm ni mmg suma org xmau snyum). Adakah klu kita senyum akan berguguran emas permata dr mulut (ani lagik nda mau senyum..) klu smua yg tu bole berlaku.. aku mmg nda salahkn klu ia nda mau snyum... Tp... smua yg di atas xkn berlaku.. bkn kah snyumann tu sedekah...hasil rengangan senyuman tu bole menyebabkn awet muda.. so NAPA SUSAH MAU SENYUM... klu org kata mmg sifat muka nya sebgitu...tp aku rasa senyum tu anugerah yg diberikan oleh NYA kpd semua hambanya wlupn mulut nya biut sekali pn ia pasti akn mampu senyum.

Dulu...sblm aku mula bekerja, kzen ku selalu menagur..'ui..c nard berjalan straight ..nda noleh2..marung lagik tu' 'ui marung jua mua atu'. ada baiknya bila kita selalu ditegur, di tegur dn kita belajar tuk berubah...aku ulang lagik sekali BELAJAR utk berubah.. nda salah ...buat apa kita simpan sesuatu perangai yg kurang bgus.. so bila aku masuk kerja.. aku set dlm otak..aku msti selalu snyum wlupn org tu aku nda kenal..aku org bru..biar lah org kata aku kureng kah apa kah yg pnting akn ku sedekahkn senyuman seikhlasnya.. (chewahhh).krn aku pcya..kita tidak berkerja 1 department sahaja..kita pasti akn berhubung dgn org lain..kita akn mintak tolg dgn org.. wlupn apa pangkatnya...wlupn ia hanya sorg cleaner..aku rasa nda menyusahkn klu memberikan 1 senyuman..


Apa kah perasaan kita ni... klu kita senyum seikhlas jiwa tp dimarungi huhu...cukup susah kah mahu membalas dengan 1 senyuman....ada byran tambahkan kah.. adakah membalas snyuman tu bole menamba kerutan wajah.. huhu.. ada menjatuhkan taraf kah klu kita membalas snyuman sesorg yg kunun nya nda sma lvl..huhu..  alo kwn..dunia ni bulat..ada masa kita gah d ats..nda mustahil 1 hri nnti kita d bwh.. bak kata raihan 'senyuman tanda mesra..senyuman adalah sedekah yg mudah'. ok lah krg lagik smbg...sblm tu layan lah lagu raihan 'senyum' . Serikan idup kita dgn senyuman seikhlas jiwa..

No comments:

Post a Comment